Co očekáváte od své mzdové účetní?
Na zpracování mezd se mnoho majitelů firem dívá jako na rutinní práci. Takovou, která zkrátka patří k podnikání, podobně jako pronájem kanceláří nebo provoz webových stránek. Je samotné zpracování mezd podle zákona ale opravdu všechno, co dokáže kvalitní účetní zajistit? Podívejme se, jak může dobrá mzdová účetní změnit efektivitu vyplácení mezd i celé firmy.
Zatímco v uplynulých dvou letech řešili majitelé a ředitelé firem v ČR především vysokou inflaci a ceny energií, nyní opět převažuje obava z nedostatku zaměstnanců a růstu mzdových nákladů. Podle aktuálního průzkumu PwC mezi představiteli firem jsou právě toto dvě největší překážky dalšího rozvoje. Situace je tak nutí klást ještě větší důraz na efektivitu, což se týká i zpracování mezd. Rozhodně to totiž není činnost, u které nelze už nic nového vymyslet. Jaké kvality by tedy měla mít dobrá mzdová účetní a jak může zefektivnit provoz vaší firmy? A proč stojí za to, zvážit i možnost externího vedení mezd?
Umí tohle vaše mzdová účetní?
Profese mzdové účetní je propojená s celou řadou dalších oborů. Dotýká se oblasti daní, práva i personalistiky. Dobrá mzdová účetní toho zkrátka musí být schopna obsáhnout mnohem víc, než jen správně vypočítat mzdu, odvody na sociální a zdravotní pojištění nebo daně. Očekává se od ní celkový přehled v související problematice a to, že bude pracovat efektivně. Což v současné době znamená, že bude více než průměrně zdatná v používání moderních technologií. Je totiž třeba přijmout fakt, že dochází ke značnému posunu této práce od trávení času v operativě směrem k vytváření, rozvíjení a udržování mzdových systémů.
Orientuje se v nejnovějších trendech, pokud jde o účetní software? Umožňuje vašim zaměstnancům používat biometrické podepisování dokumentů? Šetří svůj vlastní čas například zavedením automatizace u vytváření smluv a dobře nastavenými algoritmy na předzpracování mezd? To jsou jen příklady toho, co by měla dobrá mzdová účetní ovládat. Výrazně tím zvýší nejen svou vlastní výkonnost, ale v důsledku i výkonnost celé firmy. Oceníte to zvláště tehdy, pokud ji zaměstnáváte především jako finanční účetní a mzdová agenda je něco, čemu se věnuje pouze jednou za čtyři týdny před výplatním dnem. I v případě externího vedení mezd však hrají počítačové dovednosti vaší účetní významnou roli.
Je vaše účetní dostatečně motivovaná k zavádění novinek?
Pokud jde o prohlubování znalosti mzdového účetnictví, ale i rozvíjení IT dovedností, existuje pak ještě jedna velká neznámá. A tou je motivovanost mzdové účetní k vytvoření skutečně efektivního mzdového systému. Totéž platí, i pokud upřednostňujete outsourcing mezd a tuto agendu vám vede externí mzdová účetní. Jde o velmi žádanou profesi a takto vyškolené osoby o práci zpravidla nemají nouzi. Snadno se proto může stát, že vaše účetní (interní nebo externí) bude chtít dělat vše tak, jak byla po léta zvyklá. A co víc: jako majitelé firem pravděpodobně nemáte danou agendu v malíčku natolik, abyste do detailu věděli, kam se tento obor v poslední době posunul. A to včetně všech možností, které dnes skýtají moderní technologie.
Nejen znalosti, klíčová je i zastupitelnost
Ať už máte vlastní mzdovou účetní, anebo si necháváte mzdy vést externě, v obou případech vyvstává problém zastupitelnosti. Co když vaše interní nebo externí mzdová účetní onemocní? Bude to patrně znamenat pozdržení výplaty mezd. V situaci, kdy je trh práce napjatý, firmy se o kvalifikované pracovníky přetahují a někteří vaši zaměstnanci pravděpodobně splácejí hypotéku, představuje takové zdržení velký problém. Nejenže to může vést k finančním potížím zaměstnanců, ale v opakovaném případě dokonce i k image vaší firmy jako nespolehlivého zaměstnavatele. A to je to poslední, co by si jakýkoli majitel pro svou firmu přál.
V neposlední řadě je zde také požadavek na dostupnost mzdové účetní, pokud jde o konzultace a zodpovídání dotazů. I když třeba vedení mezd tvoří jen malou část její práce, anebo zpracovává mzdy externě, měli by mít zaměstnanci možnost se s ní kdykoli spojit. Je to první člověk, na kterého se obrací s dotazy z oblasti mezd, náhrad, nemocenské a podobně.
Náklady na zpracování mezd při dobrém nastavení procesů výrazně klesají
Lze vůbec dosáhnout kombinace vysoké odbornosti, zastupitelnosti a perfektní znalosti dostupných technologií i trendů? A to vše spojit v osobě či subjektu, který bude schopen a ochoten všechny novinky implementovat do procesů ve vaší firmě – při současné automatizaci a digitalizaci různých kroků? Splní-li se totiž všechny výše uvedené podmínky, je možné dosáhnout u vedení mezd vysoké efektivity a nezanedbatelné úspory. Přičemž úspora se týká nejen nákladů na samotnou mzdovou účetní.
Řešením může být specializovaná účetní společnost, která má dostatek zdrojů, možností a odborníků k tomu, aby dokázala poskytnout nejlepší servis za vysoce konkurenční cenu. Například my svým klientům přinášíme řadu výhod i mimo samotné zpracování mezd. Za všechny jmenujme třeba audit, revizi a nápravu pracovněprávní dokumentace. Tyto služby poskytujeme našim klientům jednou do roka zcela zdarma.
Podívejte se, jak vypadá spolupráce s námi při externím vedení mzdové agendy.
TIP: Zajímá vás, jak uspořit na nákladech na zaměstnance bez toho, abyste jim museli snížit mzdy? Do určité míry to zvládne dobrá mzdová účetní. Pokud ale chcete uspořit opravdu výrazně, doporučujeme využít náš unikátní soubor opatření, který je jediný na českém trhu. Zjistěte, kolik můžeme ušetřit právě vaší firmě.