Na co si dát pozor při spolupráci s OSVČ? Stát zpřísnil tresty za švarcsystém

Řada lidí pracujících na DPP či DPČ koncem minulého roku změnila právní formu své práce. Stát totiž podmínky pro spolupráci s „dohodáři“ od ledna 2024 výrazně zpřísnil. Lidé se tak v mnoha případech rozhodli nahradit stávající spolupráci „na dohodu“ spoluprací „na živnostenský list“. I v této oblasti však došlo ke změnám. Co může vaší firmě hrozit při zjištění pochybení? A jak získat jistotu, že při spolupráci s OSVČ postupujte správně?

Lednové zpřísnění podmínek pro spolupráci s „dohodáři“ a nárůst s tím spojené administrativy nezůstaly bez následků. Mnohé firmy reagovaly tak, že stávající dohody jednoduše ukončily. Pracovníci na DPP a DPČ byli situací často donuceni vyřídit si živnostenské oprávnění a obě strany pokračovaly ve spolupráci tímto způsobem. I v tomto případě ale musí firmy zůstat ostražité a dávat si pozor, aby dodržovaly zákon. Snaha o větší transparentnost v pracovněprávních a obchodněprávních vztazích vedla totiž zkraje roku stát k úpravě podmínek i zde.

Spolupracovník na IČO je nezávislý dodavatel vaší firmy

S osobami pracujícími na ŽL spolupracuje většina malých i větších firem. Je pochopitelné, že ne na každou činnost je potřeba zaměstnávat někoho v pracovním poměru. Problém ale nastává, když se k takové osobě, která je podnikatelem, firma do určité míry chová, jako kdyby zaměstnancem byl.

S fenoménem známým jako švarcsystém bojuje stát už od 90 let. Jde o situace, kdy vztah mezi firmou a OSVČ připomíná svým charakterem pracovněprávní vztah zaměstnavatele a zaměstnance, spíše než obchodněprávní vztah dvou podnikatelských subjektů. Mezi rysy takové spolupráce patří například podmínka zaměstnavatele vykovávat práci na pracovišti firmy, stanovený začátek a konec pracovní doby, neměnný způsob odměňování kopírující de facto mzdové podmínky, způsob čerpání dovolené apod.

Počet odhalených případů švarcsystému prudce vzrostl

Zaměstnávání osob způsobem, který jeví znaky závislé činnosti v pracovněprávním vztahu, je samozřejmě nelegální. Existují bezpochyby firmy, které takto jednají vědomě, problémy ale hrozí i firmám, které dané oblasti jednoduše jen nevěnují dost pozornosti. Snadno se tak může stát, že mají se svými spolupracovníky na IČO chybně nastavené smlouvy. Ať už je úmysl firem jakýkoli, faktem zůstává, že počet zjištěných nedostatků a udělených pokut v posledních letech významně vzrostl. Jen v roce 2022 byl takových případů zjištěn dvojnásobný počet oproti předchozím letům.

Jaké hrozí sankce, pokud inspektorát práce zjistí nedostatky?

Od ledna 2024 trestá stát firmy za švarcsystém ještě přísněji než dříve. K pokutě, jež může dosáhnout až 10 milionů korun, se přidal nový trest: zákaz činnosti až na dva roky. Takový zákaz v podobě dlouhodobě přerušené činnosti může být pro firmu likvidační. Firmu v takovém případě navíc čeká zpětné doměření daní a odvodů na zdravotní, důchodové a nemocenské pojištění (včetně penále). Stát má tedy nově k dispozici kombinaci finančního a trestního postihu.

Státní úřad inspekce práce letos plánuje zvýšený počet kontrol – přibližně 20 tisíc. Zajistit, aby měla vaše firma ve vztahu ke spolupracovníkům na ŽL všechno v pořádku, je tedy nanejvýš žádoucí.

Jediná služba svého druhu v ČR – odborná revize živnostenských listů

Majitelé firem, kteří chtějí mít jistotu, že jim nehrozí žádné sankce za nedostatky ve smlouvách s „ičaři“, mohou využít naši novinku. Tuto službu nabízíme jako jediní v ČR. Jedná se o revizi živnostenských listů osob spolupracujících na základě živnostenského oprávnění. Revizi provádějí zkušení advokáti advokátní kanceláře LANDMARK LEGAL s.r.o. se specializací na pracovní právo.

Co obsahuje revize živnostenských listů od LANDMARK LEGAL 

Klienti, kteří si u nás objednají revizi ŽL spolupracujících osob, získají komplexní službu zahrnující:

  • audit živnostenských listů spolupracovníků firmy a

  • nápravu jakýchkoli nedostatků.

Jak naše revize ŽL probíhá:

  1. Provedeme audit (zkontrolujeme ŽL, smlouvy, fakturaci atd.)

  2. Zajistíme nápravu (připravíme vzorové smlouvy, dodatky, nastavíme vnitřní směrnice atd.)

  3. Provedeme školení

Jak je patrné z výše uvedeného, služba firmám efektivně vyřeší všechny případné nedostatky v dané oblasti. Za svým řešením si stojíme a přebíráme za něj plnou odpovědnost. Je to koneckonců jeden z principů, na kterých stojí celá naše společnosti – budujeme s našimi klienty dlouhodobé pevné vztahy založené na kvalitní práci a vzájemné důvěře. Výhodou je také skutečnost, že samotnou revizí a nápravou naše spolupráce nekončí. V případě kontroly ze strany inspektorátu práce či soudního sporu jsme připraveni vaší firmě poskytnout součinnost. 

TIP: Víte, že můžete uspořit na nákladech na zaměstnance, aniž byste jim museli snížit mzdy? Zjistěte, kolik můžeme ušetřit právě vaší firmě.

Previous
Previous

Nahlašování DPP: co se mění od července 2024 a co od ledna 2025?

Next
Next

Je pro vaši firmu lepší interní, nebo externí vedení mzdové agendy?