Nahlašování DPP: co se mění od července 2024 a co od ledna 2025?

Zaměstnáváte lidi na základě dohody o provedení práce (DPP)? Pak si pohlídejte důležité termíny změn, které stanovuje zákon č. 163/2024 Sb. V první fázi půjde o registraci vaší společnosti u ČSSZ jako zaměstnavatele osob na DPP a registraci samotných zaměstnanců, které v tomto režimu zaměstnáváte. Nových povinností se naštěstí lze zhostit velmi jednoduše. Ve své většině bude nahlašování probíhat elektronicky a automatizovaně prostřednictvím vašeho mzdového softwaru, který k tomu bude nastaven.  

Od 1. července 2024 začala platit povinnost evidence všech zaměstnanců pracujících na základě dohody o provedení práce, a to nezávisle na tom, zda jejich příjem překročil 10 000 Kč měsíčně. Pokud v současnosti máte zaměstnance na DPP, které jste najali už před 1. červencem tohoto roku a zatím jste je nepřihlásili, je potřeba tak učinit nejpozději do 20. srpna 2024. Nahlášení se provádí stejným způsobem jako doposud – prostřednictvím formuláře Oznámení o nástupu do zaměstnání (skončení zaměstnání), který je součástí mzdového softwaru vaší firmy.

Zaměstnance na DPP a výši jejich příjmu je potřeba hlásit každý měsíc

Elektronické hlášení seznamu všech zaměstnanců pracujících na DPP (pojištěných i nepojištěných), včetně výše jejich příjmu, je nutné provádět každý měsíc. Hlášení bude probíhat prostřednictvím mzdového softwaru vaší společnosti, přičemž lhůta je vždy do 20. dne následujícího měsíce.

K hlášení použijete nové e-Podání VPDPP. Jedná se o formulář „Výkaz příjmů zúčtovaných zaměstnavatelem zaměstnancům činným na základě dohody o provedení práce“, který bude k dispozici na internetových stránkách MPSV od 1. srpna 2024. Zadáte jméno a příjmení zaměstnance, rodné číslo, datum a místo narození, pohlaví a kód zdravotní pojišťovny, u které je pojištěn. Bez těchto informací nebude možné výkaz správně zpracovat.

Novou registrační povinnost má i vaše firma sama za sebe jako zaměstnavatel. Zaměstnáváte pracovníky pouze na základě DPP a nevznikla vám doposud povinnost přihlášení do registru zaměstnavatelů u ČSSZ? Potom je nutné se do něj přihlásit nejpozději do 31. července 2024. Stačí vyplnit tiskopis Přihláška do registru zaměstnavatelů na webu České správy sociálního zabezpečení.

Co se do konce roku 2024 nemění

Pokud má zaměstnanec měsíční příjem na DPP do 10 000 Kč, nevztahuje se na něj povinnost platit zdravotní a sociální pojištění. Musí však i nadále platit daň z příjmu ve výši 15 %. Zaměstnanec může na základě DPP pracovat u několika zaměstnavatelů. V případě, že příjem u žádného z nich nepřesáhne 10 000 Kč za měsíc, podléhá zaměstnanec pouze dani z příjmu ze závislé činnosti. V měsících, kdy příjem zaměstnance přesáhne 10 000 Kč, se na něj povinnost platit odvody vztahuje.

Na co se připravit od 1. ledna 2025

Od ledna 2025 se z hlediska pojištění zaměstnanců budou na DPP vztahovat podmínky téměř jako na klasické zaměstnání. Výjimkou budou DPP v režimu tzv. oznámené dohody. Tento režim bude možné uplatnit pouze u jednoho zaměstnavatele, a sice toho, který daného zaměstnance oznámí (rezervuje si jej) jako první. Oznámenou DPP pak bude možné poprvé uplatnit za leden 2025, tedy v období od 1. ledna 2025 do 20. února 2025.

V tomto režimu bude rozhodná částka pro účast na pojištění ve výši 25 % průměrné mzdy stanovené podle § 23b odst. 4 zákona o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti.

Pokud bude zaměstnanec pracovat na základě DPP u více zaměstnavatelů, pak u zaměstnavatele, který jej oznámí v režimu oznámené dohody jako první, zaplatí v případě příjmu do 25 % průměrné mzdy pouze daň z příjmu ze závislé činnosti ve výši 15 %. (Pro rok 2025 půjde o měsíční příjem do 11 000 Kč.) U ostatních zaměstnavatelů bude platit limit jako u ZMR: příjem nad 4 500 Kč měsíčně bude tak v roce 2025 podléhat odvodům pojistného.

Previous
Previous

Proč by firmy měly chránit své know-how – a jak to udělat?  

Next
Next

Na co si dát pozor při spolupráci s OSVČ? Stát zpřísnil tresty za švarcsystém