DPP: Jak se změny dotknou vaší firmy z hlediska administrativy a nákladů?

Říjen 2023 a začátek letošního roku vnesly do oblasti dohod o provedení práce (DPP) řadu změn. Cílem je zajistit větší transparentnost v pracovních vztazích a zvýšit ochranu zaměstnanců. Co to znamená pro vaši společnost a jak například vypočítáte u „dohodáře“ dovolenou?

Co všechno je nově potřeba zpracovat písemně

Společnostem spolupracujícím se zaměstnanci na základě některé z dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr celkově přibyla administrativa. Už od října minulého roku musejí dbát na spoustu nových povinností. Týká se to zejména nově zavedené povinnosti řádné specifikace pracovních podmínek či v případě zaměstnanců na DPP dodání písemného rozvrhu jejich pracovní doby alespoň tři dny před začátkem dojednané práce (pokud se nedomluví jinak). Zaměstnavatelé mají také povinnost písemně informovat zaměstnance na DPP o všech právních podmínkách dohody (podobně jako u klasického zaměstnaneckého poměru). Všechny tyto nové povinnosti, ale i další, blíže nerozvedené, zvyšují předvídatelnost a celkovou stabilitu spolupráce zaměstnance s firmou.

Zohlednění práce mimo obvyklou pracovní dobu

Zatímco ještě donedávna nebylo nutné v dohodě upřesňovat, kdy bude zaměstnanec svou práci vykonávat, nyní je to jeden z klíčových údajů pro něj i pro zaměstnavatele. Za práci v neobvyklou dobu, například o večerech nebo víkendech, náleží „dohodáři“ stejně jako běžnému zaměstnanci finanční příplatek, případně náhradní volno. Specifické skupiny, mezi které patří těhotné ženy nebo osoby pečující o závislé, pak mají nárok na vhodnou úpravu pracovní doby.

Jak se vypočítává dovolená u DPP?

Jedna z nejvýraznějších změn od roku 2024 se týká dovolené. Rozsah fiktivní pracovní doby pro výpočet dovolené je u závazků plynoucích z dohod zákonem stanovený na 20 hodin týdně, což odpovídá polovičnímu pracovnímu úvazku. Pro výpočet dovolené tedy bereme v úvahu vždy 20hodinový týden, přičemž nárok na dovolenou vzniká nejdříve po čtyřech týdnech trvání pracovního vztahu. Zaměstnanec zároveň musí v kalendářním roce odpracovat minimálně 80 hodin (maximum je 300).

Vzorec pro výpočet dovolené u dohod je pak následující: počet celých odpracovaných násobků týdenní pracovní doby (20) / 52 × týdenní pracovní doba × základní výměra dovolené (čtyři týdny).

Tlak na přechod do běžného zaměstnaneckého poměru

Pokud zaměstnanec na dohodu ve vaší firmě v uplynulých 12 měsících odpracoval alespoň 180 dní, může vás požádat o zaměstnání v běžném pracovním poměru. Jako zaměstnavatel pak máte povinnost mu na jeho žádost do měsíce odpovědět a případné zamítnutí žádosti náležitě zdůvodnit.

Pokud dáte „dohodářům“ výpověď bez udání důvodu a oni vás požádají o vysvětlení, máte opět měsíc na to, abyste dotaz zodpověděli. V těchto případech myslí zákon hlavně na případy, kdy dá zaměstnavatel výpověď z nezákonného důvodu. Například proto, že se zaměstnanci domáhali některého ze svých nově stanovených práv (přesného rozvrhu pracovní doby apod.). 

Povede nárůst povinností na straně zaměstnavatelů k většímu zájmu o spolupráci s majiteli ŽL?

Jak je vidět z výše uvedeného, společnostem s „dohodáři“ celkově přibyla administrativa a zvýšily se také výdaje spojené s jejich zaměstnáváním. V případě některých nových administrativních povinností (například těch spojených s upřesněním podmínek práce apod.) lze administrativu zjednodušit souhrnem kvalitních a propojených vzorů, které pak stačí jen lehce obměňovat. Nicméně uvedené povinnosti nelze zlehčovat a pracovněprávní dokumentace zaměstnavatele musí být v souladu s uvedenými změnami radikálně obměněna.

Zároveň je ale třeba přiznat, že novela zákona snahou o větší ochranu „dohodářů“ učinila jejich zaměstnávání oproti dřívějšku o dost složitější a původní flexibilitu značně omezila. Nelze proto vyloučit, že změny budou mít ještě i jiný efekt, než byl ten zamýšlený. Zájem o zaměstnance na DPP může klesnout a ti si v důsledku změn možná raději obstarají živnostenský list. 

V oblasti problematiky změn u DPP vám rádi pomůžeme, kontaktujte nás, vše s vámi osobně probereme.

Další změny u práce na dohodu začnou platit od července 2024. Týkat se budou například limitů pro odvod pojistného při větším počtu DPP. O vývoji vás opět budeme informovat.

Previous
Previous

Je pro vaši firmu lepší interní, nebo externí vedení mzdové agendy?

Next
Next

Odměňujte své zaměstnance efektivněji a zvyšte svou konkurenceschopnost na trhu práce